dnes je 22.1.2025

Input:

Význam připravenosti prostředí a neurodiverzita

18.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.2.2
Význam připravenosti prostředí a neurodiverzita

Mgr. Lenka Polášková

Neurodiverzita

Neurodiverzita je obor věnující se duševním chorobám, duševnímu zdraví, ale také otázkám spojeným s vývojem mozku a porozumění jeho funkci. Kořeny a historii tohoto oboru nalezneme v Austrálii, u sociální vědkyně Judy Singer. V České republice patří mezi významné osobnosti a vědce profesor František Koukolík. V posledních letech je neurodiverzita tématem v oblasti vzdělávání, seberozvojových aktivit nebo v rámci výzkumu, věnujícímu se poruchám autistického spektra.

Proč je vlastně potřebné věnovat pozornost neurodiverzitě? A v tomto směru je zcela nezaslouženě v oblasti pedagogické práce opomíjena. Předně, dokáže nám odpovídat na otázky spojené s vývojovou psychologií nebo otázky spojené s oblastmi myšlení, paměti nebo řeči.

Pokud se dokážeme orientovat na elementární úrovni v oblasti funkcí myšlení, řeči, paměti a dalších smyslových funkcí, pak se tyto skutečnosti odrážejí také v pedagogické práci.

Smyslové preference

Při přípravě a plánování bychom neměli zapomínat na tzv. smyslové preference, a sice že jednoduše každé dítě, každý člověk se učí a osvojuje si dovednosti, vědomosti a návyky zcela individuálně, což bychom také měli reflektovat v rámci přípravy a plánování. Děti potřebují nejen zrakové a sluchové stimuly, ale také aktivní zapojení. V tomto směru je Gardnerova teorie mnohočetné inteligence výborným prostředkem, pomůckou.

Na co v rovině plánování nezapomínat:

  1. Rovina prožitku je jako součást motivace klíčovým prvkem.
  2. Zahrnujme do témat rovinu reálného života, odpovídejme dětem na "problémy" z běžného života, z přirozených dějů.
  3. Nezaměřujme se pouze na "teoretická" témata, ale také na osvojení určité dovednosti. Například krájení, přelévání apod.
  4. Systém českého pre-primárního vzdělávání a primárního vzdělávání zcela opomíjí možnosti společného vzdělávání dětí předškolního věku a mladšího školního věku. Vznikat tak mohou zajímavé projektové aktivity a dny.

Ukázka přípravy učitele na téma: Lidské tělo a jeho záhady (varianta MŠ + ZŠ)

Ukázka zahrnuje všechny inteligence Gardnerovy teorie

Název pedagogického projektu: Lidské tělo a jeho záhady

Varianta: Lidské smysly

Časová dotace: 2x 45 minut

Věkové rozpětí: Předškolní věk + mladší školní věk. Možné realizovat společně.

Časová osa: Krátkodobý pedagogický projekt se zahrnutými oblastmi Gardnerových inteligencí.

Typ: Skupinový projekt.

Počet dětí: 12–20

Očekávané výstupy projektu:

--------------------------------------------

Žák:

ČJS-3-5-01 uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví

ČJS-3-5-04 reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech

Žák:

ČJS-3-5-01p pojmenuje hlavní části lidského těla

ČJS-3-5-02p rozezná nebezpečí, dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své ani jiných

Úroveň očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.).

  • Pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkce, mít povědomí o těle a jeho vývoji (o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem.

  • Rozlišovat, co zdraví prospívá a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých.

  • Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.).

  1. Činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí.
  2. Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech a dopravních situacích, při setkávání s cizími lidmi), k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí.
  3. Zaměření na funkci lidských smyslů.

Metodický postup:

Před zahájením:Připravíme zázemí učebny

Nahrávám...
Nahrávám...