1.2.2
Význam připravenosti prostředí a neurodiverzita
Mgr. Lenka Polášková
NahoruNeurodiverzita
Neurodiverzita je obor věnující se duševním chorobám, duševnímu zdraví, ale také otázkám spojeným s vývojem mozku a porozumění jeho funkci. Kořeny a historii tohoto oboru nalezneme v Austrálii, u sociální vědkyně Judy Singer. V České republice patří mezi významné osobnosti a vědce profesor František Koukolík. V posledních letech je neurodiverzita tématem v oblasti vzdělávání, seberozvojových aktivit nebo v rámci výzkumu, věnujícímu se poruchám autistického spektra.
Proč je vlastně potřebné věnovat pozornost neurodiverzitě? A v tomto směru je zcela nezaslouženě v oblasti pedagogické práce opomíjena. Předně, dokáže nám odpovídat na otázky spojené s vývojovou psychologií nebo otázky spojené s oblastmi myšlení, paměti nebo řeči.
Pokud se dokážeme orientovat na elementární úrovni v oblasti funkcí myšlení, řeči, paměti a dalších smyslových funkcí, pak se tyto skutečnosti odrážejí také v pedagogické práci.
NahoruSmyslové preference
Při přípravě a plánování bychom neměli zapomínat na tzv. smyslové preference, a sice že jednoduše každé dítě, každý člověk se učí a osvojuje si dovednosti, vědomosti a návyky zcela individuálně, což bychom také měli reflektovat v rámci přípravy a plánování. Děti potřebují nejen zrakové a sluchové stimuly, ale také aktivní zapojení. V tomto směru je Gardnerova teorie mnohočetné inteligence výborným prostředkem, pomůckou.
Na co v rovině plánování nezapomínat:
- Rovina prožitku je jako součást motivace klíčovým prvkem.
- Zahrnujme do témat rovinu reálného života, odpovídejme dětem na "problémy" z běžného života, z přirozených dějů.
- Nezaměřujme se pouze na "teoretická" témata, ale také na osvojení určité dovednosti. Například krájení, přelévání apod.
- Systém českého pre-primárního vzdělávání a primárního vzdělávání zcela opomíjí možnosti společného vzdělávání dětí předškolního věku a mladšího školního věku. Vznikat tak mohou zajímavé projektové aktivity a dny.
Ukázka přípravy učitele na téma: Lidské tělo a jeho záhady (varianta MŠ + ZŠ)
Ukázka zahrnuje všechny inteligence Gardnerovy teorie
Název pedagogického projektu: Lidské tělo a jeho záhady
Varianta: Lidské smysly
Časová dotace: 2x 45 minut
Věkové rozpětí: Předškolní věk + mladší školní věk. Možné realizovat společně.
Časová osa: Krátkodobý pedagogický projekt se zahrnutými oblastmi Gardnerových inteligencí.
Typ: Skupinový projekt.
Počet dětí: 12–20
Očekávané výstupy projektu:
--------------------------------------------
Žák:
ČJS-3-5-01 uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
ČJS-3-5-04 reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
Žák:
ČJS-3-5-01p pojmenuje hlavní části lidského těla
ČJS-3-5-02p rozezná nebezpečí, dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své ani jiných
Úroveň očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
-
Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.).
-
Pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkce, mít povědomí o těle a jeho vývoji (o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem.
-
Rozlišovat, co zdraví prospívá a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých.
-
Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.).
- Činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí.
- Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech a dopravních situacích, při setkávání s cizími lidmi), k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí.
- Zaměření na funkci lidských smyslů.
NahoruMetodický postup:
Před zahájením:Připravíme zázemí učebny
…