dnes je 22.1.2025

Input:

Výhody, rizika, limity a možnosti využití

21.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.1.2
Výhody, rizika, limity a možnosti využití

Mgr. Lenka Polášková

Možnost volby

V souvislosti s plánováním přípravy podle Gardnerovy teorie se významně mění i úloha a role pedagoga. Jeho úloha nespočívá v symetrickém předvádění, vedení a řízení jednotlivých činností, což ostatně není ani z hlediska možností pedagoga reálné. Jeho úkolem je příslušné činnosti, aktivity, hry připravit takovým způsobem, aby děti měly možnost volby, a zajistit k nim vhodné podmínky (materiální, prostorové, časové...).

V některých případech si děti mohou pomůcky či materiál připravovat samy a rovněž by měly po sobě také uklidit.

Obr.: Ukázka připravenosti prostředí

Role pedagoga

V souvislosti s plánováním přípravy podle Gardnerovy teorie se významně mění i úloha a role pedagoga.

Kým se stává učitel, pedagog, vychovatel?

Ukázka rozvržení role učitelky MŠ:

Faktory, které je nutno zohlednit v rámci přípravy:

  • Významnou roli má pedagog, učitel, vychovatel jako motivační prvek.

  • Nutná je dokonalá orientace a znalost pedagoga, učitele, vychovatele v tématu.

  • Naprosto klíčovou roli má připravenost prostředí.

  • Úspěšná spolupráce dětí je závislá na celkovém klimatu třídy.

  • Vzdělávací nabídka zohledňuje jednotlivé inteligence.

V rámci tématu není stanoven jeden cíl, jak jsme zvyklí, ale výsledné kompetence se promítají i v několika oblastech:

  • Získání určité dovednosti.

  • Řešení problému.

  • Požitek z procesu, směřující k nějakému cíli.

  • Celý proces je vtělením myšlenky učitelky: "Kam chci, potřebuji děti dovést".

Nahrávám...
Nahrávám...