2.1.3.5
Tělesně-kinestetická inteligence
Mgr. Lenka Polášková
Nahoru Charakteristika
Bodily-kinesthetic intelligence neboli tělesně-kinestetická inteligence. Jemná motorika, hrubá motorika, ladnost a precizní ztvárnění pohybu, jeho koordinace, vyobrazení emoce, touha, vytrvalost, píle, zrychlené reflexy. To vše můžeme zahrnout do této oblasti. Málo probádána a pro některé málo významná, tak Gardner (1983) zmiňuje neuropsychologické práce, které se poměrně rozsáhle zabývají výzkumem řeči a vnímání, ale zdaleka ne komplexně oblastí pohybu a kinestetiky. Domnívá se, že oblast úlohy mozku při fyzické aktivitě je minimálně stejně tak důležitá jako ta řečová, ale v zásadě je opomíjena. V souvislosti s výzkumy kinestetiky a pohybu zmiňuje například Rogera Sperryho, osobnost americké neuropsychologie, nebo neuropsycholožku Edith Kaplanovou, která se zabývala oblastí apraxie. Ať již nahlíží řada odborníků na Gardnera s určitým "despektem", nazývá jeho teorii "pseudovědou", jedno nelze Gardnerovi upřít. Jeho teorie je rozsáhlá a znalosti v oblasti neurovědy mimořádné.
NahoruProfese
I přesto, že není jeho teorie podložena empiricky, je to právě on, díky komu si čtenář položí otázku: "Do které inteligence asi patřím?" Vraťme se ale k tématu tělesně-kinestetické inteligence. Kromě sportovců mají mimořádně rozvinuté schopnosti například chirurgové, tanečníci, učitelé dramatického umění, pedagogové scénického tance, herci nebo profese zabývající se jemně manuálními činnostmi.
NahoruPotřeby dítěte
Potřeby a zaměření dítěte…