2.1.3.3
Prostorová inteligence
Mgr. Lenka Polášková
Nahoru Charakteristika
Prostorový typ inteligence je silně vázán na oblast vizualizace. Schopnost intenzivního vnímání barev, tvarů, předmětů a vzdálenosti s výbornou orientací v prostoru.
NahoruProfese
Mimořádně rozvinutou tuto oblast inteligence mají architekti, projektanti, kartografové, geografové, stavebníci, osoby rozvíjející projekty v oblastech 3D. Prostorová inteligence je jednou ze základních dovedností pro pochopení a řešení reálných problémů. Vytváří základy pro studium a rozvoj v oblastech přírodních věd, matematiky, technologií, fyziky, robotiky, virtuální reality nebo grafiky. Gardner (1983) zmiňuje například tzv. matematickou topologii, která vyžaduje mimořádnou schopnost manipulovat s různými formami předmětů ve vícerozměrném prostoru. Odkazuje také na první zmínky o prostorové inteligenci, kterou zmínil jeden z nejvýznamnějších psychometriků L. L. Thurstone v letech 1938 a 1947. Na jeho závěry také později odkazovali další významní psychologové pracující s testy inteligence. Tedy jak to jednoduše říct? Prostorové schopnosti se liší od "ostatního myšlení". Zde se opět vracíme k mimořádnému významu neurovědy, přičemž Gardner šel ve svých teoriích tak daleko, že dokonce uvádí, že nelze prostorovou inteligenci jednoduše definovat v jedné typologii. Právě prostorová inteligence je mimořádná tím, jak fascinuje vědce i psychology a matematiky svou variabilitou fungování lidského mozku. Představivost a abstrakce jsou dodnes zcela neprozkoumaným tématem a stále svou šíří fascinují. Jak je možné, že jedno dítě má dokonalou představu předmětu v prostoru a jiné ne...? Pro pedagogy v předškolních zařízeních by mělo být jednoduchým a nekomplikovaným ponaučením, že rovina předmatematických dovedností a přípravy si vyžaduje dokonalou připravenost prostředí v rovině pomůcek, například v rámci témat zaměřených na základy geometrických tvarů. Jednoduché vyobrazení na stránce knihy a mechanické opakování názvů jsou pro dítě nedostatečné.
NahoruPotřeby dítěte
Potřeby a zaměření dítěte (aktivity, které dítě preferuje, upřednostňuje):