1.2.3
Rizika, nedostatky a chyby, které děláme
Mgr. Lenka Polášková
Na oblast plánování, přípravy a realizace výchovně-vzdělávacího procesu se v mateřských školách zaměřuje při inspekční činnosti ve školách také Česká školní inspekce.
Očekávanými oblastmi jsou níže uvedené části, v nichž se také nejčastěji objevují nedostatky:
Organizace a průběh vzdělávání
NahoruObsah vzdělávání
-
Cíle vzdělávání vycházejí především z očekávaných dovedností uvedených v TVP nebo ve ŠVP.
-
Cíle vzdělávání vycházejí především z pedagogické diagnostiky přítomných dětí.
-
Cíle vzdělávání vycházejí především z aktuálních podmínek a situací.
-
Cíle vzdělávání dětí stejného věku mají pro některé děti rozdílnou úroveň.
-
Cíle vzdělávání dětí různého věku jsou vhodně diferencovány.
-
Děti jsou seznámeny s cílem většiny činností.
-
Vzdělávací nabídka směřuje k naplnění zvolených cílů.
-
Cíle vzdělávání jsou vhodně zvoleny.
-
Vzdělávání cíleně podporuje socioemocionální rozvoj dětí.
-
Vzdělávání obsahuje vhodné příklady využití znalostí a/nebo dovedností v reálné situaci.
-
Ve vzdělávání jsou cíleně zařazeny činnosti posilující pozitivní sebepojetí a sebevědomí dětí.
NahoruOrganizace vzdělávání a užité metody
-
Vzdělávání je dobře organizačně promyšleno a realizováno.
-
Vzdělávání je individualizované, vychází z individuálních možností, schopností a zájmů dětí.
-
Děti mají dostatek prostoru a vhodné vzdělávací nabídky pro rozvoj tvořivosti.
-
Řízené činnosti vykazují znaky prožitkového učení (spontaneita, objevnost, aktivita a tvořivost, komunikativnost, konkrétnost, celostnost).
-
Dostatečný prostor je pro spontánní činnosti.
-
Spontánní a řízené činnosti jsou vzájemně provázané.
-
Při řízených činnostech se účelně střídají odlišné vzdělávací metody.
-
Pedagog podporuje rozvoj divergentního myšlení – hledání různých řešení problémů a situací.
-
Pedagog vytváří příležitosti pro komunikaci mezi dětmi
-
Pedagog uplatňuje…