dnes je 22.1.2025

Input:

Rizika, nedostatky a chyby, které děláme

18.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.2.3
Rizika, nedostatky a chyby, které děláme

Mgr. Lenka Polášková

Na oblast plánování, přípravy a realizace výchovně-vzdělávacího procesu se v mateřských školách zaměřuje při inspekční činnosti ve školách také Česká školní inspekce.

Očekávanými oblastmi jsou níže uvedené části, v nichž se také nejčastěji objevují nedostatky:

Organizace a průběh vzdělávání

Obsah vzdělávání

  • Cíle vzdělávání vycházejí především z očekávaných dovedností uvedených v TVP nebo ve ŠVP.

  • Cíle vzdělávání vycházejí především z pedagogické diagnostiky přítomných dětí.

  • Cíle vzdělávání vycházejí především z aktuálních podmínek a situací.

  • Cíle vzdělávání dětí stejného věku mají pro některé děti rozdílnou úroveň.

  • Cíle vzdělávání dětí různého věku jsou vhodně diferencovány.

  • Děti jsou seznámeny s cílem většiny činností.

  • Vzdělávací nabídka směřuje k naplnění zvolených cílů.

  • Cíle vzdělávání jsou vhodně zvoleny.

  • Vzdělávání cíleně podporuje socioemocionální rozvoj dětí.

  • Vzdělávání obsahuje vhodné příklady využití znalostí a/nebo dovedností v reálné situaci.

  • Ve vzdělávání jsou cíleně zařazeny činnosti posilující pozitivní sebepojetí a sebevědomí dětí.

Organizace vzdělávání a užité metody

  • Vzdělávání je dobře organizačně promyšleno a realizováno.

  • Vzdělávání je individualizované, vychází z individuálních možností, schopností a zájmů dětí.

  • Děti mají dostatek prostoru a vhodné vzdělávací nabídky pro rozvoj tvořivosti.

  • Řízené činnosti vykazují znaky prožitkového učení (spontaneita, objevnost, aktivita a tvořivost, komunikativnost, konkrétnost, celostnost).

  • Dostatečný prostor je pro spontánní činnosti.

  • Spontánní a řízené činnosti jsou vzájemně provázané.

  • Při řízených činnostech se účelně střídají odlišné vzdělávací metody.

  • Pedagog podporuje rozvoj divergentního myšlení – hledání různých řešení problémů a situací.

  • Pedagog vytváří příležitosti pro komunikaci mezi dětmi

  • Pedagog uplatňuje

Nahrávám...
Nahrávám...