1.2
Motivace versus stimulace
Mgr. Lenka Polášková
Motivace dává poznávacímu procesu energii i orientaci, a proto hraje zcela zásadní roli v kvalitě celého procesu učení. Dítě s vnitřní potřebou poznávat poznává intenzivněji, hlouběji a komplexněji než to, které je k poznávání nuceno. V takovém případě nelze hovořit o motivaci, ale o stimulaci dítěte. Všechny děti mají silnou touhu poznávat a učit se, ale pokud tak činíme v neadekvátně připraveném prostředí a bez silného, motivačního stimulu, pak je to v podstatě ztráta času. Při přípravě a plánování je nutné myslet na to, že správná podpora dítěte má být stavěna na tom, že dítě není nuceno do něčeho, o co nemá zájem. V komunikaci bychom měli preferovat otevřenou a přátelskou komunikaci s rozumně nastavenými, pro děti srozumitelnými a definovanými pravidly.
NahoruPříklady motivace
Pozitivně děti motivujeme nejen připraveností prostředí nebo řízenými rozhovory, ale také výchovným působením:
-
Děti podněcujeme ke spolupráci.
-
Pokládáme otázky a zdůrazňujeme správné odpovědi.
-
Nezapomínáme, že každé dítě potřebuje zažít pocit úspěchu a ocenění.
-
Děti potřebují:
- Pomoc a podporu pedagoga, i když se jim nedaří. Chyba je prostor pro další učení se a zdokonalení.
- Zohlednit ze strany pedagoga svou specifickou vývojovou úroveň.
- Aby byly akceptovány takové, jaké jsou.
- Zdůrazňovat, jaké jsou, a neklást důraz na jejich výkon.
- Podporovat a oceňovat jejich úsilí.
- Rozvíjet jejich specifické zájmy.
NahoruZnehodnocení motivace
Zásadní význam pak má rodinné prostředí. Motivaci dítěte můžeme znehodnotit některými nevhodnými způsoby komunikace.
Například:
-
"Proč nemůžeš být jako ostatní?"
-
"Na to teď nemám čas!"
-
"Takový velký kluk a zapomněl to..."
-
"Proč Ti všechno musím vysvětlovat tisíckrát?"
-
"Už z tebe bude školák, nechovej se jako…