dnes je 22.1.2025

Input:

Co všechno můžeme pro děti udělat?

18.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.3.2
Co všechno můžeme pro děti udělat?

Mgr. Lenka Polášková

Asi největší důkaz o snaze poznávat a vzdělávat se, najdeme u dětí předškolního věku. Ta chvíle poznání je dostupná každému z nás, ať jsme rodičem nebo učitelem. Ty chvíle přicházejí v prvních třech letech, tedy v podstatě o dost dříve, než se dítě dostává do institucionálního vzdělávání. Je pozoruhodné, kolik dovedností, vědomostí a návyků si dítě osvojí. Chůze, běh, skok... Zvládnou se naučit mluvit a dorozumět se. Naučí se základy psychologie fungování rodiny. A to vše díky své nenasytnosti k novému, motivaci poznávat a učit se. Zastavit dítě můžeme jedině jeho separací. Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik se dítě samo v prvních letech vlastně naučí? Tedy zásadně dříve, než začnou chodit do mateřské školy.

Přechod do MŠ

Poté se je systematicky pokoušíme vzdělávat. Nabývají v sociální skupině nové dovednosti, nové vědomosti a nové návyky, které pro fungování ve společnosti i životě zcela jistě potřebují. Děti raného věku vkládají do udržení pozornosti obrovské úsilí, a to jak na úrovni fyzické, tak také na úrovni mentální snahy překonávat překážky. Kde se tedy toto úsilí ztrácí po příchodu do instituce, jako je mateřská nebo základní škola? Proč významnou část naší pedagogické práce tvoří přemýšlení a plánování, jak děti zaujmout, motivovat a jejich pozornost udržet? Zkuste si představit, co se děje v hlavě dítěte při jeho interakci s okolím a kooperaci s vrstevníky. Dejte si tento prostor, pokud tak učiníte, začnete vnímat vzdělávání dítěte a plánování ve zcela novém světle. Snažíme se život a vzdělávání dětí formulovat v tabulkách, pozorováních a formulářích, přitom zapomínáme,

Nahrávám...
Nahrávám...