dnes je 22.1.2025

Input:

Adaptace dětí v mateřské škole

18.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.1
Adaptace dětí v mateřské škole

Mgr. Lenka Polášková

Adaptace na prostředí mateřské školy je zásadní změnou v životě dítěte. Každé dítě vnímá odloučení od rodičů jiným způsobem. Faktorů, které ovlivňují adaptaci, je celá řada. Uveďme jako příklad temperament a osobnost dítěte, výchovu, celkovou úroveň socializace, vztah k vrstevníkům či postoj i celkové nastavení rodičů. Klíčoví jsou také pedagogové a klima tříd a mateřské školy jako celku. Jaké jsou trendy v adaptačních programech mateřských škol a jaká rizika přinášejí právní aspekty? O nutnosti individuálního přístupu mateřských škol k adaptaci dětí se zmiňuje i Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V odborné literatuře můžeme nalézt řadu doporučení a postupů na to, co zabere. Každý zkušený učitel však ví, že zaručený recept na hladkou adaptaci neexistuje. Řada škol se proto na základě svých zkušeností snaží podat rodičům a dětem pomocnou ruku a nabízí různé varianty adaptačních programů.

Při nástupu do MŠ je pro každého rodiče zásadní přístup k informacím. Školy nabízejí rodičům informační a konzultační servis v oblasti adaptačního režimu při nástupu dítěte do mateřské školy. Volí cestu "adaptačních plánů", v rámci kterých definují a popisují kroky směřující k pozvolné adaptaci dítěte. Z hlediska obsahu by v každém adaptačním plánu měly být zpracovány následující body:

Návrh obsahu adaptačního plánu:

A) Popis, charakteristika adaptačního programu

  • Cíle adaptačního programu.

  • Základní informace o faktorech, které adaptaci ovlivňují, a o tom, jak se na adaptaci mohou podílet rodiče.

  • Základní informace o rizikových situacích, které mohou nastat.

B) Adaptace a mateřská škola

  • Přehled, kde mohou rodiče nalézt užitečné informace (webové stránky, literatura...).

  • Informace o tom, jakým způsobem probíhá v prvních dnech organizace dne v rámci jednotlivých tříd.

  • Informace o možnostech konzultace a o tom, na koho konkrétně je možno se obracet.

C) Minimalizace adaptačních problémů

  • Doporučení, jakým způsobem je vhodné ze strany rodičů přistupovat.

  • Doporučení, jak dítě na adaptaci připravit.

  • Informace,

Nahrávám...
Nahrávám...