2.2.3
Příprava na úspěšný přechod z MŠ do ZŠ
Mgr. Lenka Polášková
Zahájení povinné školní docházky je velmi důležitou a mimořádnou událostí v životě dítěte. Nástup do školy je završením dosavadního vývoje a vstupem do nové životní etapy. Dítě se na vstup do školy připravuje v předškolním zařízení, kde by měl být respektován individuální přístup zejména v oblasti vývoje dítěte na úrovni kognitivních funkcí. Mateřské školy hrají zcela zásadní roli z hlediska připravenosti dítěte na plnění povinné školní docházky. Role mateřské školy je klíčová například v oblastech adaptability, podpory dítěte a jeho motivace k učení, schopnosti zvládat neúspěch, spolupráce s kolektivem nebo přirozené podpory autority učitele.
NahoruAspekty a role mateřských škol
-
Adaptabilita v rámci změn prostředí (zvládání krátkodobého pobytu mimo rodinu).
-
Podpora dítěte z hlediska řízené činnosti (schopnost organizace své práce, plnění pokynů učitele).
-
Schopnost zvládání neúspěchu (schopnost vyrovnat se s neúspěchem, s nesplněnými přáními).
-
Spolupráce s kolektivem a podpora prosociálního chování (kooperace v třídním kolektivu a v kolektivu vrstevníků, oblast základních pravidel slušného chování a respektu autority pedagoga.
-
Uplatňování prožitkového učení v praxi.
-
Sebereflexe dítěte.
-
Respektování pravidel sociální skupiny.
Doktorka Zelinková, velká osobnost problematiky specifických poruch učení, upozorňuje na skutečnost, že trend ukazuje na snahu rodičů zajistit dětem školní úspěšnost a prodloužit sobě i jim období bez školních povinností. Zároveň podotýká, že bychom se měli ptát, zda současný systém nevytváří neúměrné nároky učitelů na žáky?
NahoruOdklad školní docházky
Děti, u kterých je vhodné zamyslet se nad odkladem školní docházky:
-
děti zdravotně oslabené,
-
děti s výrazným rozumovým opožděním,
-
děti s pomalejším nebo nerovnoměrným rozumovým vývojem,
-
děti nezralé v oblasti sebeobsluhy,
-
děti nezralé v oblasti sociálně-citové,
-
děti s problémy v oblasti řeči a komunikačních dovedností,
-
děti s problémy s pozorností a soustředěností,
-
děti s problémy v rozvoji grafomotoriky,
-
děti s problémy v pracovním tempu (výrazná pomalost).
U některých dětí je vhodný odklad školní docházky, který má smysl jen tehdy, pokud některá z výše…