dnes je 16.9.2024

Input:

Kritéria hodnocení a průběhu vzdělávání ČŠI pro školní rok 2024/2025 - varianta mateřské školy

1.8.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.4.4.1
Kritéria hodnocení a průběhu vzdělávání ČŠI pro školní rok 2024/2025 - varianta mateřské školy

Mgr. Lenka Polášková

Společným jmenovatelem pro kritéria hodnocení je "otevřenost". Otevřenost komunikaci, spolupráci, vytváření partnerství s vnějšími partnery, rodiči dětí i zřizovatelem. Aby bylo možné dosáhnout úspěšných výsledků, není možné se v rovině managementu školy obejít bez kvalitní strategie řízení a rozvoje soft skills a profesních kompetencí ředitelů a ředitelek mateřských škol. Bohužel, právě tato rovina je často opomíjena z důvodu přemíry administrativní činnosti. Jednoduše řečeno "papíry vítězí nad budováním týmu".

Oblasti, na které se Česká školní inspekce zaměřuje a definuje očekávaná kritéria:

Koncepce a rámec mateřské školy

Mateřská škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují.

Posuzuje se:

  • Jasně formulovaná vize a cíle školy

  • Identifikace potřeb, které jsou nutné pro dosažení cíle

  • Identifikace pedagogů se stanovenými cíli

  • Zohlednění dalších faktorů, ovlivňujících směřování školy (demografické hledisko, spolupráce se zřizovatelem)

Mateřská škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče.

Posuzuje se:

  • Srozumitelnost ŠVP

  • Celkový koncept ŠVP

  • Soulad ŠVP s RVP PV

Mateřská škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školy.

Posuzuje se:

  • Mechanismus interně vytvořené dokumentace (např. školní řád)

  • Aktuálnost interně vytvořené dokumentace

  • Interní komunikaci zaměstnanců v rovině aplikace interní dokumentace

Mateřská škola je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy.

Posuzuje se:

  • Bezpečnost na úrovni tříd a školy. Zahrnuje bezpečné prostředí pro děti, rodiče a další aktéry výchovně-vzdělávací činnosti

  • Koncept prevence rizikových projevů chování

  • Podpora aktivit směřujících děti ke zdravému životnímu stylu

Mateřská škola spolupracuje s vnějšími partnery

Posuzuje se:

  • Sounáležitost s místem (lokací) mateřské školy

  • Spolupráce s vnějšími partnery (neziskové organizace, mateřské školy atd)

  • Realizace projektových aktivit (na úrovni dotací, grantů i následně pedagogického projektování)

Pedagogické vedení školy

Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření.

Posuzuje se:

  • Management školy, na úrovni řízení lidských zdrojů

  • Podněcování a motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání

  • Koncept hodnocení a autoevaluace pedagogů

  • Řešení rizikových situací na pracovišti, zejména oblast komunikace a spolupráce

  • Nastavení mechanismů předcházení rizikových situací

Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, dětmi i vzájemné vztahy mezi pedagogy a dětmi a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.

Posuzuje se:

  • Klima na úrovni tříd

  • Komunikace pedagogů směrem k dětem

  • Vytváření příležitostí spolupráce rodiny a školy

  • Nástroje vytvoření vyhodnocení klimatu na úrovni tříd a školy jako celku

Vedení školy cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy.

Posuzuje se:

  • Poskytování zpětné vazby pedagogům, ze strany vedení školy

  • Management řízení, zaměřený na poskytování vzájemné, zpětné vazby

  • Podpora začínajících učitelek MŠ

Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání.

Posuzuje se:

  • Pravidelnost vyhodnocování materiálních podmínek

  • Koncept rozvoje školy ve spolupráci se zřizovatelem

  • Zkvalitňování podmínek na úrovni technického stavu vybavení i budovy MŠ

  • Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj

Posuzuje se:

  • Rozvoj profesních kompetencí ředitele/ředitelky MŠ

  • Úroveň manažerských kompetencí a dopad na fungování školy

Pedagogický sbor

Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně.

Posuzuje se:

  • Kvalifikace a odbornost pedagogických pracovníků

Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s dětmi, rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup.

Posuzuje se:

  • Přístup pedagoga k dětem jako k sociální skupině

  • Přístup pedagoga k dítěti jako k osobnosti

  • Komunikace pedagoga s rodiči

  • Komunikace

Nahrávám...
Nahrávám...