2.1.2
Výhody, rizika, limity a možnosti využití
Mgr. Lenka Polášková
NahoruMožnost volby
V souvislosti s plánováním přípravy podle Gardnerovy teorie se významně mění i úloha a role pedagoga. Jeho úloha nespočívá v symetrickém předvádění, vedení a řízení jednotlivých činností, což ostatně není ani z hlediska možností pedagoga reálné. Jeho úkolem je příslušné činnosti, aktivity, hry připravit takovým způsobem, aby děti měly možnost volby, a zajistit k nim vhodné podmínky (materiální, prostorové, časové...).
V některých případech si děti mohou pomůcky či materiál připravovat samy a rovněž by měly po sobě také uklidit.
Obr.: Ukázka připravenosti prostředí
NahoruRole pedagoga
V souvislosti s plánováním přípravy podle Gardnerovy teorie se významně mění i úloha a role pedagoga.
Kým se stává učitel, pedagog, vychovatel?
Ukázka rozvržení role učitelky MŠ:
Faktory, které je nutno zohlednit v rámci přípravy:
-
Významnou roli má pedagog, učitel, vychovatel jako motivační prvek.
-
Nutná je dokonalá orientace a znalost pedagoga, učitele, vychovatele v tématu.
-
Naprosto klíčovou roli má připravenost prostředí.
-
Úspěšná spolupráce dětí je závislá na celkovém klimatu třídy.
-
Vzdělávací nabídka zohledňuje jednotlivé inteligence.
V rámci tématu není stanoven jeden cíl, jak jsme zvyklí, ale výsledné kompetence se promítají i v několika oblastech:
-
Získání určité dovednosti.
-
Řešení problému.
-
Požitek z procesu, směřující k nějakému cíli.
-
Celý proces je vtělením myšlenky učitelky: "Kam chci, potřebuji děti dovést".
…