dnes je 5.2.2025

Input:

Příprava na úspěšný přechod z MŠ do ZŠ

27.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.3
Příprava na úspěšný přechod z MŠ do ZŠ

Mgr. Lenka Polášková

Zahájení povinné školní docházky je velmi důležitou a mimořádnou událostí v životě dítěte. Nástup do školy je završením dosavadního vývoje a vstupem do nové životní etapy. Dítě se na vstup do školy připravuje v předškolním zařízení, kde by měl být respektován individuální přístup zejména v oblasti vývoje dítěte na úrovni kognitivních funkcí. Mateřské školy hrají zcela zásadní roli z hlediska připravenosti dítěte na plnění povinné školní docházky. Role mateřské školy je klíčová například v oblastech adaptability, podpory dítěte a jeho motivace k učení, schopnosti zvládat neúspěch, spolupráce s kolektivem nebo přirozené podpory autority učitele. 

Aspekty a role mateřských škol

  • Adaptabilita v rámci změn prostředí (zvládání krátkodobého pobytu mimo rodinu).

  • Podpora dítěte z hlediska řízené činnosti (schopnost organizace své práce, plnění pokynů učitele).

  • Schopnost zvládání neúspěchu (schopnost vyrovnat se s neúspěchem, s nesplněnými přáními).

  • Spolupráce s kolektivem a podpora prosociálního chování (kooperace v třídním kolektivu a v kolektivu vrstevníků, oblast základních pravidel slušného chování a respektu autority pedagoga.

  • Uplatňování prožitkového učení v praxi.

  • Sebereflexe dítěte.

  • Respektování pravidel sociální skupiny.

Doktorka Zelinková, velká osobnost problematiky specifických poruch učení, upozorňuje na skutečnost, že trend ukazuje na snahu rodičů zajistit dětem školní úspěšnost a prodloužit sobě i jim období bez školních povinností. Zároveň podotýká, že bychom se měli ptát, zda současný systém nevytváří neúměrné nároky učitelů na žáky?

Odklad školní docházky

Děti, u kterých je vhodné zamyslet se nad odkladem školní docházky:

  • děti zdravotně oslabené,

  • děti s výrazným rozumovým opožděním,

  • děti s pomalejším nebo nerovnoměrným rozumovým vývojem,

  • děti nezralé v oblasti sebeobsluhy,

  • děti nezralé v oblasti sociálně-citové,

  • děti s problémy v oblasti řeči a komunikačních dovedností,

  • děti s problémy s pozorností a soustředěností,

  • děti s problémy v rozvoji grafomotoriky,

  • děti s problémy v pracovním tempu (výrazná pomalost).

U některých dětí je vhodný odklad školní docházky, který má smysl jen tehdy, pokud některá z výše

Nahrávám...
Nahrávám...