dnes je 22.1.2025

Input:

Plánování, příprava a rovina multiple inteligences

18.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.3
Plánování, příprava a rovina multiple inteligences

Mgr. Lenka Polášková

Multiple inteligences

V zahraniční literatuře se můžeme setkat s pojmem "multiple inteligences". Je to souhrnné označení mnohočetné nebo chcete-li mnohostranné inteligence. Tímto nás tento pojem přivádí ke Gardnerově teorii. V posledních letech nachází tato teorie své uplatnění ve školství, zejména v rovině plánování. A právě ve školním prostředí také nachází své místo. Gardner by se pravděpodobně divil, jak užitečné jednou budou jeho myšlenky zejména v rovině vytváření podnětného prostředí a plánování v mateřské škole. Své místo teorie nachází v přímém propojení například s projektovými aktivitami a jejich plánováním.

Připravenost pedagogického týmu

Projektová metoda je stejně jako plánování zohledňující jednotlivé typy inteligencí závislá na připravenosti a spolupráci pedagogického týmu nebo tandemu. Mění se zde zásadně role učitele ve třídě. Polášková (2016) například definuje roli učitele takto:

  • Učitel je pro děti a žáky odborným poradcem v daném tématu.

  • Napomáhá dětem a žákům orientovat se, plánovat, průběžně hodnotit a vyhodnocovat.

  • Učitel organizuje a koordinuje činnosti v rámci třídy.

  • Učitel je důležitým motivačním prvkem, směřuje děti svým příkladem, nadšením pro dané téma.

  • Právě učitel by měl být odborníkem na dané téma a být v daném tématu připraven.

Tyto znaky se prolínají s rolí učitele v rámci Gardnerovy teorie, viz osobnost a role učitele v následující kapitole.

Příprava projektu

Pět rad pedagogům k průběhu pedagogického projektu:

  1. Učitel se musí postarat, aby děti znaly a přijaly cíl, aby o něm přemýšlely a rozuměly mu.
    Pokládáme si otázku:
    • Rozumějí děti, čeho chceme dosáhnout?

    • Rozumějí děti, jakými prostředky/postupy můžeme cíle dosáhnout?

  2. Dokážou děti vyhodnotit, že dosáhly cíle pedagogického projektu?
    Pokládáme si otázku:
    • Vysvětlili jsme dětem dostatečně, co je cílem činnosti, aktivity, tématu?

  3. Má učitel možnost průběžně získávat informace o tom, jak děti dělají v realizaci pedagogického projektu pokroky?
    Pokládáme si otázku:
    • Máme nastaveny prostředky, které děti/žáci mohou využít jako sdělení svého

Nahrávám...
Nahrávám...