1.3
Plánování, příprava a rovina multiple inteligences
Mgr. Lenka Polášková
NahoruMultiple inteligences
V zahraniční literatuře se můžeme setkat s pojmem "multiple inteligences". Je to souhrnné označení mnohočetné nebo chcete-li mnohostranné inteligence. Tímto nás tento pojem přivádí ke Gardnerově teorii. V posledních letech nachází tato teorie své uplatnění ve školství, zejména v rovině plánování. A právě ve školním prostředí také nachází své místo. Gardner by se pravděpodobně divil, jak užitečné jednou budou jeho myšlenky zejména v rovině vytváření podnětného prostředí a plánování v mateřské škole. Své místo teorie nachází v přímém propojení například s projektovými aktivitami a jejich plánováním.
NahoruPřipravenost pedagogického týmu
Projektová metoda je stejně jako plánování zohledňující jednotlivé typy inteligencí závislá na připravenosti a spolupráci pedagogického týmu nebo tandemu. Mění se zde zásadně role učitele ve třídě. Polášková (2016) například definuje roli učitele takto:
-
Učitel je pro děti a žáky odborným poradcem v daném tématu.
-
Napomáhá dětem a žákům orientovat se, plánovat, průběžně hodnotit a vyhodnocovat.
-
Učitel organizuje a koordinuje činnosti v rámci třídy.
-
Učitel je důležitým motivačním prvkem, směřuje děti svým příkladem, nadšením pro dané téma.
-
Právě učitel by měl být odborníkem na dané téma a být v daném tématu připraven.
Tyto znaky se prolínají s rolí učitele v rámci Gardnerovy teorie, viz osobnost a role učitele v následující kapitole.
NahoruPříprava projektu
Pět rad pedagogům k průběhu pedagogického projektu:
- Učitel se musí postarat, aby děti znaly a přijaly cíl, aby o něm přemýšlely a rozuměly mu.
Pokládáme si otázku: -
Rozumějí děti, čeho chceme dosáhnout?
-
Rozumějí děti, jakými prostředky/postupy můžeme cíle dosáhnout?
- Dokážou děti vyhodnotit, že dosáhly cíle pedagogického projektu?
Pokládáme si otázku: - Má učitel možnost průběžně získávat informace o tom, jak děti dělají v realizaci pedagogického projektu pokroky?
Pokládáme si otázku: