2.1.3.2
Logicko-matematická inteligence
Mgr. Lenka Polášková
Nahoru Charakteristika
Logicko-matematická inteligence se vyznačuje schopností abstraktního myšlení, schopností řešit komplikované matematické úlohy, schopností rychlého, pružného a operativního rozhodování a analytiky.
NahoruProfese
Lidé s preferencí tohoto typu jsou vynikající vědci, matematici nebo například učitelé s převahou zaměření na oblast přírodních věd a matematiky. Dále pak v oblastech techniky, strojírenství, financí a informatiky. Při řešení preferují jedinci konstruktivní informace, data a racionalitu. Lidé s preferencí logicko-matematické inteligence jsou důležitou součástí společnosti a sociální skupiny, protože přinášejí při řešení problémů rozvahu, snahu přiklánět se ke kritickému myšlení, logiku a odvahu přiklánět se k rozvážnému posuzování situace. Gardner (1983) rozsáhle ve svých analýzách zmiňuje Piageta, Michaela Polanyiho, Alfreda Adlera, nebo ve své době mimořádně významného matematika G. H. Hardyho. Zamýšlí se nad propojeností přírodních věd, matematiky a logiky. Poukazuje na význam fyziky a nezapomíná zmínit významné vědce této sféry, jako je Isaac Newton nebo Albert Einstein. Jeho úvahy jsou tak široce pojaty, že člověk nabyde poměrně rychle dojmu, jak on sám byl touto oblastí uchvácen a fascinován. Již v roce 1983 zmiňuje také oblast tzv. izolovaného, matematického nadání. Krom jiného, i zde můžeme vidět, jak důležitý přesah mají jeho myšlenky, úvahy a analýzy do dnešní doby. V českém školství a zejména v oblasti předškolní výchovy doposud neexistuje systematicky a metodicky zpracovaný koncept diagnostiky kognitivních forem nadání.
NahoruPotřeby dítěte
Potřeby a zaměření dítěte (aktivity, které dítě preferuje, upřednostňuje):