2.1.3
Koncept osmi inteligencí a jejich aplikace
Mgr. Lenka Polášková
NahoruInteligence/nadání
Teorie inteligencí může být užitečným pomocníkem při identifikaci nadání a využití jeho potenciálu. Rozvíjí oblasti a schopnosti dítěte, pro které má předpoklady. Většinou dané na biologické úrovni. Tento přístup značně naráží na tradiční pojetí vzdělávání v České republice. Neboť nezřídkakdy se nerozvíjí potenciál dítěte v jeho silných stránkách, ale naopak se neúměrně vyvíjí tlak například na získání určité dovednosti, přestože k ní dítě reálně předpoklady nemá. Otázkami a konceptem rozvoje potenciálu u dětí se zabývá například Jan Mühlfeit, globální stratég, kouč, mentor a autor. Kritici teorie ale namítají, že Gardner nerozšiřuje definici slova "inteligence", spíše ho jen používá tam, kde jiní lidé mluví o "schopnosti" nebo "nadání".
Nahoru8 inteligencí
Gardnerova teorie zahrnuje osm inteligencí. Nicméně v pojetí různých, dalších autorů se můžeme setkat i se snahou základní "skupinu" rozšiřovat.
Rozdělení skupiny:
Obvyklé inteligenční testy IQ jsou dobrým vodítkem – predikcí, například pro studijní předpoklady na vysoké škole, ale nedokážou predikovat pozdější úspěch v profesním rozvoji a rozvoji profesní kariéry. Pozor, nezaměňujte teorii Gardnerovy inteligence s tzv. emoční a sociální inteligencí!
NahoruEmoční inteligence
Definicí emoční inteligence (EQ) by mohlo být, že je to schopnost, která ukazuje, jak dobře umíme pracovat a zvládat nejen své emoce, ale také emoce druhých, přizpůsobovat se a zvládat své každodenní povinnosti a úkoly. Zejména v pomáhajících profesích, ale obecně v profesích zaměřených na rozvoj lidského potenciálu a rozvoj lidských zdrojů, kam můžeme zařadit také pedagogickou praxi. Je velmi důležité emoční inteligenci rozvíjet. Souvisí s empatií, schopností naslouchat, schopností být asertivní, vnímat citlivě rozpoložení jiných, být schopen popsat a formulovat své emoce a hovořit o nich.
Pokud bychom se zamysleli nad těmito předpoklady člověka, v rovině typologie Gardnera by se vyznačoval silnou interpersonální inteligencí.
Příklady profesí, kde je nutno tzv. emoční a sociální inteligenci rozvíjet:
-
Manažeři a vedoucí pracovníci,
-
pomáhající profese,
-
pracovníci zákaznických servisů,
-
učitelé, vychovatelé, chůvy, asistenti pedagoga,
-
sociální pedagogové.
NahoruRozvoj EQ
Na rozvoj emoční inteligence (EQ) u dětí, žáků a studentů by neměli zapomínat pedagogové mateřských, základních ani středních škol. Je důležitá pro budování pozitivního klimatu, pro-sociálním chováním pro předcházení rizikových situací ve skupině a posilování vrstevnických vztahů. Pro vytvoření bezpečného prostředí je nutná práce s celým kolektivem. Pokud chceme u dětí budovat resilienci neboli odolnost, potřebujeme také rozvíjet jejich schopnost osobní spokojenosti a pohody. Dítě, které zná své silné stránky, své zdroje, v předškolním věku ještě intuitivně a implicitně, zažilo úspěch a smělo se z něj radovat, bude lépe zvládat náročné situace, které s sebou život a další vzdělávání přináší.
Doporučení pro aktivity…