dnes je 22.1.2025

Input:

Klima třídy a jeho zásadní vliv na činnost mozku

18.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.2.1
Klima třídy a jeho zásadní vliv na činnost mozku

Mgr. Lenka Polášková

Zásadní roli v motivaci všech účastníků výchovně-vzdělávacího procesu školy vytváří její klima. V rámci něj se setkáváme také s vlivem prostředí na motivaci dětí a na jejich další postoje k výchovně-vzdělávacím aktivitám, učiteli i například k asistentovi pedagoga. Dovednosti, které učitelé v přímé pedagogické praxi uplatňují, jsou proto klíčové. Pozitivní klima třídy je do značné míry závislé na tom, jaký vztah pedagog s dětmi naváže. Dobré klima školy poznáme podle toho, že jsou vztahy mezi pedagogy a dětmi založeny na vzájemném pochopení, úctě, respektu a vřelosti. Naopak nepříznivé klima je zřejmé v případech projevů negativismu, apatie, napětí, strachu a nedůvěry ze strany dětí i pedagogů.

Klima školy

Klima školy ovlivňuje:

  • typ školy,

  • specifika metod a forem práce,

  • specifika tříd,

  • specifika dětí,

  • specifika učitelů,

  • klima pedagogického týmu,

  • spolupráce rodiny a školy.

Ideální podmínky pro učení dítěte: v klidu, bez stresu, v bezpečí – 90% podpora mozkových procesů: vjemy – počitky – přenos – uložení – uvědomění – dlouhodobá paměť.

Ztráta bezpečí (neklid, stres, křik, tlak, strach) – obranná reakce mozku a celého těla. Na učení chybí energie, ztráta koncentrace. Prioritou je zničit nebezpečí. Vše zůstává jen v krátkodobé paměti.

Ukázka dotazníku klimatu třídy mateřské školy

  • Respektují při plánování aktivit, výuky a činností pedagogové tříd složení kolektivu (věkové složení, individuální specifika dětí, původ, rodinné zázemí, povahu speciálních vzdělávacích potřeb)?

ANO/NE

  • Je uspořádání tříd a jejich vzhled uzpůsoben tak, aby děti motivoval a pozitivně působil na jejich psychiku (barevnost, uspořádání nábytku, pomůcky, přístup k hračkám)?

ANO/NE

  • Zohledňuje uspořádání tříd potřeby dětí se SVP?

ANO/NE

  • Jsou vztahy mezi pedagogy a dětmi založeny na vzájemném respektu, úctě a vřelosti?

ANO/NE

  • Jsou připraveny podnětné aktivity a činnosti? Dávají možnost všem dětem "být úspěšnými"?

ANO/NE

  • Dávají pedagogové všem dětem dostatečně najevo svůj zájem?

ANO/NE

  • Pomáhá dětem zpětná vazba ze strany pedagogů?

ANO/NE

  • Je celkové klima třídy uvolněné, založené na důvěře dětí k osobám pedagogů?

ANO/NE

  • Jsou ve třídě nastavená pravidla, která jsou dětem jasná?

ANO/NE

  • Dostávají škola a pedagogové od rodičů pozitivní zpětnou vazbu?

ANO/NE

  • Poskytují si pedagogové, kteří spolu úzce spolupracují, pozitivní zpětnou vazbu?

ANO/NE

  • Podílejí se všechny děti na utváření prostředí?

ANO/NE

Vyhodnocení:

V případě převažujících odpovědí ANO je ve třídě nastaveno pozitivní klima, které předchází zátěžovým situacím vycházejícím z důsledků nepříznivého klimatu, které by bylo nutno řešit.

Například:

  • odmítání činností, aktivit dětmi;

  • nerespektování pokynů pedagoga;

  • nerespektování pravidel školy/třídy;

  • projevy

Nahrávám...
Nahrávám...