1.2.1
Klima třídy a jeho zásadní vliv na činnost mozku
Mgr. Lenka Polášková
Zásadní roli v motivaci všech účastníků výchovně-vzdělávacího procesu školy vytváří její klima. V rámci něj se setkáváme také s vlivem prostředí na motivaci dětí a na jejich další postoje k výchovně-vzdělávacím aktivitám, učiteli i například k asistentovi pedagoga. Dovednosti, které učitelé v přímé pedagogické praxi uplatňují, jsou proto klíčové. Pozitivní klima třídy je do značné míry závislé na tom, jaký vztah pedagog s dětmi naváže. Dobré klima školy poznáme podle toho, že jsou vztahy mezi pedagogy a dětmi založeny na vzájemném pochopení, úctě, respektu a vřelosti. Naopak nepříznivé klima je zřejmé v případech projevů negativismu, apatie, napětí, strachu a nedůvěry ze strany dětí i pedagogů.
NahoruKlima školy
Klima školy ovlivňuje:
-
typ školy,
-
specifika metod a forem práce,
-
specifika tříd,
-
specifika dětí,
-
specifika učitelů,
-
klima pedagogického týmu,
-
spolupráce rodiny a školy.
Ideální podmínky pro učení dítěte: v klidu, bez stresu, v bezpečí – 90% podpora mozkových procesů: vjemy – počitky – přenos – uložení – uvědomění – dlouhodobá paměť.
Ztráta bezpečí (neklid, stres, křik, tlak, strach) – obranná reakce mozku a celého těla. Na učení chybí energie, ztráta koncentrace. Prioritou je zničit nebezpečí. Vše zůstává jen v krátkodobé paměti.
Ukázka dotazníku klimatu třídy mateřské školy
-
Respektují při plánování aktivit, výuky a činností pedagogové tříd složení kolektivu (věkové složení, individuální specifika dětí, původ, rodinné zázemí, povahu speciálních vzdělávacích potřeb)?
ANO/NE
-
Je uspořádání tříd a jejich vzhled uzpůsoben tak, aby děti motivoval a pozitivně působil na jejich psychiku (barevnost, uspořádání nábytku, pomůcky, přístup k hračkám)?
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
ANO/NE
Vyhodnocení:
V případě převažujících odpovědí ANO je ve třídě nastaveno pozitivní klima, které předchází zátěžovým situacím vycházejícím z důsledků nepříznivého klimatu, které by bylo nutno řešit.
Například:
-
odmítání činností, aktivit dětmi;
-
nerespektování pokynů pedagoga;
-
nerespektování pravidel školy/třídy;
-
projevy…