2.1.3.4
Hudební inteligence
Mgr. Lenka Polášková
Nahoru Charakteristika
Interpretace hudby, její vnímání, schopnost porozumět sdělení hudby, samostatná tvorba, komponování a využití v různých, netradičních sférách života. Takto lze stručně popsat jedince s preferencí hudební inteligence. To zahrnuje nejen hru na hudební nástroje, ale také zpěv, tanec ve všech svých podobách nebo dirigování. Jedinečné a výjimečné schopnosti v oblastech porozumění rytmickým a intonačním oblastem hudby. Je to snad nejčastější oblast nadání, se kterým se můžeme setkat. Gardner (1983) se ale zamýšlí nad skutečností, že otázka, proč se hudební nadání u dětí objevuje poměrně brzy a je jeho podstatou, není prozatím komplexně zodpovězena. Stejně tak vztah hudebního nadání k intelektu jedince. Přesto Gardner (1983) zmiňuje výsledky výzkumu, který interpretuje opakující se fenomén. A sice, že hudební nadání lze rozvíjet vlivem prostředí a rodiny, a to i v případech vážné nemoci či onemocnění centrální nervové soustavy nebo po vážných poúrazových stavech. Nezapomeňme ale také, že hudba je zvláštně provázána s jazykem, například v rovině fonologické, postavení slov ve větě, postavení hlásek nebo zvukomalebnosti jazyka. V podmínkách mateřské školy je hudba zásadním prvkem například v oblasti logopedické péče a prevence, při pohybových aktivitách nebo při terapeutických aktivitách u dětí se speciálními vzdělávacími…